Activitats: Seqüència didàctica




Llar d'infants MON MENUT
PROJECTE EDUCATIU: 3er. trimestre TREBALLEM: La bona alimentación
SEQÜENCIA DIDÀCTICA: Descripció ordenada del conjunt de les activitats d’ensenyament que realitzaran els docents i de les activitats d’aprenentatge que han de assolir els alumnes. El següent conjunt d'activitats segueixen un ordre lògic de seqüència : exploració de les idees prèvies, introducció de nous continguts, estructuració dels coneixements i aplicació del coneixement. Amb això es determina la diferent tipologia de les activitats: inicials, de desenvolupament i de síntesi.
ACTIVITAT D´AVALUACIÓ INICIAL: Explorar quines són les idees prèvies i descobrir les estructures d’acolliment a partir de les quals es podran introduir nous coneixements. També permeten explicitar i negociar els objectius d’aprenentatge perquè l’alumnat se’ls representi i sàpiga què s’espera d’ells així com d’informar dels criteris d’avaluació.
Activitat 1: “El racó de la bona alimentació”

 
Finalitat educativa: Aquest racó està pensat per afavorir la forma d'alimentació i per motius lúdics es plantejarà en forma de supermercat per poder introduir objectes que cridin l'atenció i que donin als infants moltes possibilitats de joc llebre i individual.
Aquesta activitat aquesta orientada a promoure la manipulació i el coneixement progressiu d'aliments desconeguts o que si bé poden ser coneguts però no s'havien manipulat fins llavors.
Treballar per racons ens permet dedicar una atenció més individualitzada a cada nen/a, planificant activitats d'aprenentatge adaptades als seus coneixements previs.
Material:
  • Cintes per la delimitació de l'espai.
  • Una prestatgeria adaptada al racó.
  • Fruites, verdures, etc., de plàstic.
  • Balança de joguina.
  • Un carret per la compra.
  • Cistelles.
Temporització: Aquesta activitat es realitzarà tots els dies a l'hora de l'arribada entre les 9 i les 9:45. Es tracta d'una activitat lliure pel que els nens decidiran el moment i la durada del seu propi joc.

Grup: Els racons ens permeten organitzar l'aula en petits grups, cadascun dels quals realitza una tasca determinada i diferent. Poden ser de treball o de joc.

Distribució de l'activitat: Aquesta activitat requereix la iniciativa dels infants a l'hora d'utilitzar el material, és a dir que són ells els que han de buscar les possibilitats que ofereix el racó. Per mantenir l'interès dels nens i nenes pel racó hem d'evitar saturar de materials i canviar o afegir de forma sistemàtica objectes nous i nous que cridin l'atenció del grup.
ACTIVITATS DE DESENVOLUPAMENT: Obtenir aprenentatges “significatius” per afavorir la construcció de nous coneixements. Activitats per qüestionar les idees prèvies, provocant el dubte, per tal d’aconseguir un canvi conceptual o reestructurar el coneixement, tot incorporant nous elements o bé avançar en la complexitat de continguts ja coneguts. Establir connexions entre els nous coneixements que s’incorporen, si és el cas, i els ja existents mitjançant explicacions i activitats estructurades.

Activitat 2: Taller Familiar“ Les broquetes llamineres

 
Finalitat educativa: Les broquetes de fruita son unes postres molt sanes. Es poden fer per berenar, per esmorzar, o simplement com a postre. La recepta és molt senzilla i fácil de fer, a més, implica per a la seva realització el reforç de l`adquisició d`altres hàbits propis de l`educació per a la salut (la higiene, la cura de l`espai i els materials) així com hàbits d`autonomia (el rentat de les mans). Cal buscar motivar la sensibilitat i la curiositat envers els aliments.
Material:
  • Complements (barret i davantal de cuiner fets a l’aula amb bosses de brossa i paper).
  • Draps de cuina i bols de cuina de la llar d'infants.
  • Fruita de temporada (portada de casa amb la col·laboració dels pares) maduixes, meló, kiwi, cireres, formatge suau i xocolata desfeta, sucre morena, iogurt o confitures per guarnir les broquetes.
  • Estris: escuradents llarg o broquetes, cullera, ganivet, plats.
  • Material auditiu per harmonitzar la activitat (cançons i reproductor de música).
  • Càmera de fotos per retratar l’activitat.
  • Mural de paper per situar les fitxes del taller amb les familias: el rentat de les mans.
Temporització: sessions d'elaboració de broquetes de 60 minutes ( 2 dies a l'Abril i 2 dies al Maig.
Per dur a terme el taller del rentat de les mans amb les famílies, s'optarà per una metodologia basada en un centre d'interès durant tot el tercer trimestre.

Grup: en rotllana amb els infants al voltant de una taula, amb tots el elements davant d’ells. Depenent de la progressió de l'activitat, podem subdividir el grup aula en dos o més petits grups i així atendre la diversitat dels nostres alumnes.

Distribució de l'activitat: Aquesta segona activitat consta de dues parts complementàries:
La realització d'un taller amb les famílies: “el rentat de les mans”, enfocada com a centre d'interès per a tot el tercer trimestre, on demanarem la col·laboració dels pares per fer els murals, les fitxes i els fòrum de debats.
La elaboració d'una recepta divertida "les broquetes llamineres”:

Ritual d’entrada: abans de començar comprovar que els estris no són potencialment perillosos.
Les mans sempre han d’estar netes, s’han de rentar sovint, cal remarcar els aprenentatges del taller del rentat de les mans amb les famílies. Posar els barrets, davantals i preparar draps de cuina. Buscar els ingredients que es necessita i que hem obtingut de cada família, buscar els utensilis, donar llibertat perquè inventin en la decoració de les broquetes i assegurar que els infants recullen tot al final de l’activitat. En rotllana amb els infants al voltant de una taula, amb tots el elements davant d’ells. Iniciar l’activitat amb les cançons seleccionades per ambientar el espai i crear caliu.
Desenvolupament:
  • Jugar a reconèixer el nom i las característiques dels elements de la taula a través de preguntes i respostes ràpides que la professora anirà fent als infants (conceptes prèviament treballats en altres unitats didàctiques).
  • Presentar las fruites tallades i pelades a daus grans, posar ho tot en plats diferents.
  • Demanar els petits que imiten a la professora fent petites broquetes, enfilant els daus de fruita i formatge o de sense, alternant colors.
  • Per acabar decorar les broquetes amb el sucre morena o sense, la xocolata desfeta, la melmelada o el iogurt i la mel.
  • Demanar ajuda a un company per a la realització dels documents gràfics de la activitat
Ritual sortida:
  • Moment d’expressivitat global amb objectes i materials alimentosos diversos.
  • Recollir el espai, netejar els materials emprats i tornar amb la rutina de rentar-se les mans.
  • Mantenir l’ordre i el silenci a l’aula.
  • En rotllana expressió de sentiments, experiències. Comiat.
Cada nen pot endur-se la seva broqueta a casa, així les famílies també podran testar i gaudir d’aquestes construccions molt originals.

Activitat 3: Taller Familiar “Avui cuinarem... bescuit de pastanaga”
 

Finalitat educativa: Amb aquest taller familiar, volem a més de donar informació als pares d'una bona alimentació saludable, compartir i gaudir a la realització de diverses activitats, en companyia dels seus fills. També aprendran a desenvolupar el tacte, potenciant la creativitat, al mateix temps que es divertiran i afavoriran la psicomotricitat, exercitant habilitats motrius, deixant que experimentin lliurement la utilització de diferents suports.
Material:
  • Projector (Per a realitzar la visualització de les diapositives).
  • Rotlle de paper blanc, imatges portades de casa de diferents aliments, poden ser de revistes o d'Internet, cinta per enganxar-los. (Per realitzar el mural a la paret de la piràmide).
  • Tauler imantat i imatges amb imant (Per a la primera sessió).
  • Estris de cuina, aliments per a realitzar el pa de pessic.
  • Fulles per imprimir els menús i el procés del taller.
       
Temporització: 1 hora. Moment de relació i informació(10 minuts), 1ª sessió(15 minuts), 2ª sessió(15 minuts) i la 3ª sessió (20 minuts).
 
Grup: Dividirem el grup en 4 subgrups (5 nens per grup. Màxim), i es realitzarà durant 1 mes, cada setmana un grup diferent gaudís del taller.

Distribució de l'activitat: Distribució de l'activitat: Al començament de l'activitat, farem un moment de relació amb les famílies, a la sala polivalent. Passarem a parlar de temes com l'obesitat, ensenyant-los menús setmanals adequats ... etc. aquest moment el treballarem per mitjà d'un projector amb diapositives. Després iniciarem una activitat mitjançant una activitat didàctica, la qual es dividirà en 3 sessions:
A la primera cessió, la treballarem a l'aula polivalent i juntament amb els pares i els seus fills cuinarem un deliciós pa de pessic de pastanaga, on inclourem lactis, farina i per suposat la verdura principal la pastanaga.    Mentre es de fer el pa de pessic, realitzarem...
A la segona sessió es desenvolupés al racó de la bona alimentació i realitzarem juntament amb els nens un menú setmanal per esmorzar, pegant en un tauler imantat les diferents imatges amb ajuda dels seus pares, dissenyarem una piràmide de l'alimentació, on entre tots la completarem, enganxant els diferents aliments en el seu lloc corresponent, d'aquesta manera treballarem els centres d'interès, per mitjà del joc simbòlic.

I en l'última sessió, situant-nos a la sala polivalent, degustarem el pa de pessic i valorarem l'activitat per mitjà de les opinions dels nens i els seus pares, els preguntarem que han après, que els ha agradat més, com es van sentir realitzant el postre amb una verdura....
Al final del taller, oferirem als pares, fulls informatius dels diferents temes tractats, i dels menús setmanals, perquè els treballin a casa. I després cada família es portés el seu tros de pa de pessic per degustar a casa.


Activitat 4: Plantem unes llavors
  
Finalitat educativa: La finalitat d'aquesta activitat es donar la possibilitat als infants de conèixer a traves de l'experiència, tot el procés del creixement de les plantes des de la llavor fins a la flor i el fruit, així com conèixer les eines i feines que implica la cura i manteniment d'una planta.
 
Material:    
 
Primera sessió:    
  • Dibuixos procés de plantar llavors.
  • Ordinador per reproduir vídeo Youtube.
  • Colors
Segona sessió:
  • cançó “Don Tomate”.
  • Radio.
  • Titelles
Tercera sessió:
  • Ampolles de plàstic de 5 litres
  • Terra
  • Llavors de tomàquet cherry
  • Pales i rasclets.
  • Regadora i aigua
Temporització: 30 minuts per cada sessió (3 sessions).
 
Grup: Aquesta activitat es faran en gran grup, i en l'última part de la sessió els pares participaran en la plantació de les llavors amb els seus fills.
 
Distribució de l'activitat: La primera i segona sessió es dura a terme a l'aula habitual i la tercera sessió es dura a terme al pati de la llar d'infants.
   
Primera sessió:
Posarem als infants en semicercle i en un portàtil veurem el vídeo anomenat “ Crecimiento de una planta” per a que els infants puguin observar el procés de creixement d'una planta i així despertar la curiositat del creixement d'una planta i com es duu a terme.
Una vegada acabat el vídeo preguntarem als infants si alguna vegada han plantat alguna planta o llavor, d'aquesta manera els donem l'oportunitat d'expressar-se i explicar a la resta de companys si tenen alguna planta a casa, si l'han cultivat, etc. A continuació mostrarem diferents imatges del progrés de plantar llavors i del seu manteniment, i els explicarem tot el procés abans de dur-lo a terme. A continuació pintaran les diferents imatges del progrés i de eines a utilitzar per a la plantació de llavors o plantes amb colors.
  
Segona sessió:
Els infants es col·locaran un al costat de l'altre en la pared i farem una primera escolta de la cançó del “don tomate” i desprès repetirem uns quants cops la lletra per a que la puguin aprendre, i es farà una ultima escolta i els infants hauran de cantar la cançó i ballar-la.
A continuació explicarem el conte del “ nostre amic el tomàquet”. Per explicar el conte utilitzarem unes titelles.
  
Duent a terme aquestes activitats volem motivar als infants a tenir una bona alimentació i que comprenguin el procés de sembrar, creixement i obtenció d'un fruit.
 
Tercera sessió:
La tercera part de la sessió plantarem llavors de tomàquet cherry. Per dur a terme aquesta activitat utilitzarem material reciclable com son les ampolles de plàstic de 5 litres, també necessitarem pales i rasclets, les llavors i terra. Per poder regar-les necessitarem una regadora i aigua. Aquesta activitat es la realitzaran els infants amb algun familiar. 

Activitat 5: Sortida “El món de les fruites”
Finalitat educativa: Amb aquesta activitat volem aconseguir que els infants coneguin les fruites a través de l'observació i experimentació amb elles.
Material:
  • Fruites: pomes, peres i taronges.
  • Safates, per col·locar la fruita i la pintura.
  • Ganivet.
  • Diaris per protegir les taules a l'hora de fer la pintura.
  • Pintura.
  • Pinzells.
  • Cartolines.
  • Encaixos de fruites i verdures.


Temporització:    

  •  Primera sessió: 30 minuts.
  • Segona sessió: 30-45 minuts.
  • Tercera sessió : 2 hores.

Grup: La primera sessió sessió i la tercera sessió seran amb tot el grup i la segona sessió serà de grup petit( 4 grups de 5 infants ).

Distribució de l'activitat:
 
  • Primera sessió: Presentació de fruites.
Presentarem diferents fruites perquè els infants al mateix temps que les manipulen, observen, anirem dient el nom de les fruites.
Les col·locarem en una safata a cada taula i una vegada els nens han estat observant-les amb un ganivet les partirem per la meitat , perquè observin el seu interior.
Es realitzarà a l'aula de P2 , els nens seuran a les seves taules i cadires.
 
  • Segona sessió : Estampació de fruites.

Farem l'estampació de fruites, en la qual tallarem la fruita per la meitat i mullarem la fruita a la pintura per fer l'estampació , cada infant farà l'estampació a la seva cartolina
En una taula amb els 5 infants es fa l'estampació i les altres tres taules farem encaixos de fruites i verdures.
 
  • Tercera sessió: Visita al mercat.

Aquest dia es farà una visita al Mercat més proper a l'escola. S'hi anirà caminant amb tots els infants agafats d'una corda, acompanyats de dues educadores i un monitor, per els 20 infants.
Amb aquesta visita es pretén que els infants s'inicien en la classificació de les diferents fruites, verdures, carn, peix, etc.
Mostrarem els productes exposats a les paredes intentant que reconeguin sobre tot les verdures i fruites , que és el que han treballat a l'aula.

Activitat 6: “Diada de Sant Jordi

 
Finalitat educativa: Aprofitant la diada del dia 23 d'abril, volem presentar la llegenda de Sant Jordi als més menuts.
A partir d'aquí, una de les finalitats educatives és la de transmetre la cultura i tradició catalana mitjançant activitats vàries, com per exemple, el taller de cuina, on, aprofitant l'ocasió, reforçarem la bona alimentació de verdures i hortalisses.
Material:
  • Conte de Sant Jordi
  • Disfresses
  • Estris de cuina (davantals, corró, superfície per tallar-hi els aliments, safates de forn)
  • Pel·lícula: Les 3 bessones, Sant Jordi i el drac.
  • Televisió
  • Aparell DVD
  • Ingredients per la preparació de la coca (farina, llevat, aigua, sal, oli, pebrots, albergínies)
  • Plats de plàstic
  • Escuradents
  • Paper cel·lofana
  • Cinta adhesiva
Temporització: Al tractar-se d'una diada d'àmbit nacional, les activitats es duran a terme durant tota la jornada escolar. És a dir, de 9h del matí a 17h de la tarda.
Grup: Els grups variaran segons el tipus d'activitat. La narració del conte de Sant Jordi, el joc lliure amb disfresses i la visualització de la pel·lícula “Les tres bessones, Sant Jordi i el Drac”, es realitzarà amb tota la classe. Mentre que el taller de cuina i l'elaboració de les roses, es farà una distribució de quatre subgrups amb un màxim de cinc nens.
Distribució de l'activitat: A primera hora del matí, un cop s'ha fet l'acollida dels infants amb la corresponent cançó de benvinguda, es procedirà a la introducció de la llegenda de Sant Jordi, amb una petita explicació i la consegüent narració del conte.
A continuació, a la mateixa aula dels Estels, s'iniciarà el joc lliure amb disfresses de princeses, cavallers i dracs per a que els menors treballin el joc simbòlic i interioritzin, d'aquesta manera, els personatges abans presentats.
Vora les 10h, un cop recollit el material emprat, esmorzaran com es fa habitualment.
El taller de cuina esdevindrà, al voltant de les 10:30h a l'aula polivalent. Aquesta estarà habilitada amb estris de cuina (safates de forn, davantals, corrons, etc.) i taules (a mida dels petits) protegides amb mantells. Així mateix, es posarà a la seva disposició farina, albergínies i pebrots, per a que, mitjançant el contacte directe, es familiaritzin i s'habituïn a aquests aliments.
Tot seguit en grups de 5, amb l'ajuda i supervisió dels educadors, els infants manipularan i estiraran la massa amb corrons i col·locaran la resta d'ingredients.
A les 15h, després del descans del dinar, es re-iniciaran les activitats amb la visualització de la pel·lícula de “Les tres bessones, Sant Jordi i el drac”.
Cap a les 15:20h, quan hagi acabat la projecció del film, prosseguiran amb l'elaboració de roses de paper cel·lofana, per a la decoració de la coca.
ACTIVITAT DE SÍNTESI: Permetre la transferència dels coneixements apresos i la seva aplicació a la resolució de problemes o situacions pràctiques en diferents contextos, per tal de consolidar els nous aprenentatges i reconèixer-ne la seva utilitat.

Activitat 7: “Festa de fi de curs”
 
Finalitat educativa: La finalitat educativa d'aquesta activitat es acomiadar-nos d'un curs amb bona harmonia i felicitat per tenir ganes de començar un altre.

Material:
  • Xocolata desfeta
  • Font de xocolata
  • Banderoles
  • Equip de música
  • Fruita ( poma, pera, taronges, maduixes, plàtans, pinya i kiwi)
  • Cd's música
  • Plats, gots i forquilles de plàstic
  • Tovallons
  • Cubell
  • Aigua
  • Corda
  • Mocador
  • Cistella
Temporització: La activitat es durà a terme durant la tarda de 3 a 5 per preparar la festa i de 5 a 7 tindrà lloc la festa de fi de curs.
Grup: Els participants de la festa seran tots els nen de l'escola. En aquesta festa de fi de curs tots formarem part, pares, educadors, infants...
Distribució de l'activitat: Durant la tarda de 15:00 a 17:00 els nens de l'escola, juntament amb els pares, mares i mestres que volen participar, participen en la preparació d'un berenar que es farà a les 17:00 amb tothom que vulgui. Preparem una font de xocolata amb fruites i una decoració de festa.
De 17:00 a 18:00 gaudirem tots junts d'un berenar d'allò més bo, es clar amb música i un ambient festiu espectacular. A més a més mentrestant podran gaudir d'una gimcana que faran els nens de 6é.
 
Constarà de 5 proves:
    1.- Agafar una poma d'un cubell ple d'aigua amb les mans lligades, només amb la boca.
    2.- Tastar 3 fruites o verdures amb els ulls tapats i endevinar quines són.
    3.- Fer cistella de taronges a una cistella.
    4.- Amb els ulls tapats tocar diferents fruites i verdures i endevinar quines són.
    5.- Carrera de parelles, en parella s'han de ficar una pera al cap entre els dos caps i fer una carrera amb més parelles sense que puguin tocar ni pugui caure la pera.
 
D'aquesta manera els nens aconseguiran més fruita i verdura per ficar a la font de xocolata o portar a casa. Per allà les 18:00 l'escola a preparat un teatre amb el grup 5aldia que ens representarà la obra “ la màgia de les fruites i les verdures”, que tindrà una durada de 45 minuts més o menys.
Per acabar la festa farem un comiat amb la cançó “ verdura i peix” del grup xiula.

No hay comentarios:

Publicar un comentario