Llar
d'infants MON MENUT
|
|
PROJECTE EDUCATIU: 3er. trimestre | TREBALLEM: La bona alimentación |
SEQÜENCIA
DIDÀCTICA: Descripció
ordenada del conjunt de les activitats d’ensenyament que
realitzaran els docents i de les activitats d’aprenentatge que
han de assolir els alumnes. El següent conjunt d'activitats
segueixen un ordre lògic de seqüència : exploració de les
idees prèvies, introducció de nous continguts, estructuració
dels coneixements i aplicació del coneixement. Amb
això es determina la diferent tipologia de les activitats:
inicials, de desenvolupament i de síntesi.
|
|
ACTIVITAT
D´AVALUACIÓ INICIAL: Explorar quines són les
idees prèvies i descobrir les estructures d’acolliment a partir
de les quals es podran introduir nous coneixements. També
permeten explicitar i negociar els objectius d’aprenentatge
perquè l’alumnat se’ls representi i sàpiga què s’espera
d’ells així com d’informar dels criteris d’avaluació.
|
|
Finalitat
educativa: Aquest
racó està pensat per afavorir la forma d'alimentació i per
motius lúdics es plantejarà en forma de supermercat per poder
introduir objectes que cridin l'atenció i que donin als infants
moltes possibilitats de joc llebre i individual.
Aquesta
activitat aquesta orientada a promoure la manipulació i el
coneixement progressiu d'aliments desconeguts o que si bé poden
ser coneguts però no s'havien manipulat fins llavors.
Treballar
per racons ens permet dedicar una atenció més individualitzada a
cada nen/a, planificant activitats d'aprenentatge adaptades als
seus coneixements previs.
Material:
Temporització:
Aquesta
activitat es realitzarà tots els dies a l'hora de l'arribada
entre les 9 i les 9:45. Es tracta d'una activitat lliure pel que
els nens decidiran el moment i la durada del seu propi joc.
Grup:
Els
racons ens permeten organitzar l'aula en petits grups, cadascun
dels quals realitza una tasca determinada i diferent. Poden ser de
treball o de joc.
Distribució de l'activitat: Aquesta activitat requereix la iniciativa dels infants a l'hora d'utilitzar el material, és a dir que són ells els que han de buscar les possibilitats que ofereix el racó. Per mantenir l'interès dels nens i nenes pel racó hem d'evitar saturar de materials i canviar o afegir de forma sistemàtica objectes nous i nous que cridin l'atenció del grup. |
|
ACTIVITATS
DE DESENVOLUPAMENT:
Obtenir
aprenentatges “significatius” per afavorir la construcció de
nous coneixements. Activitats per qüestionar les idees prèvies,
provocant el dubte, per tal d’aconseguir un canvi conceptual o
reestructurar el coneixement, tot incorporant nous elements o bé
avançar en la complexitat de continguts ja coneguts. Establir
connexions entre els nous coneixements que s’incorporen, si és
el cas, i els ja existents mitjançant explicacions i activitats
estructurades.
|
|
Finalitat
educativa:
Les
broquetes de fruita son unes postres molt sanes. Es poden fer per
berenar, per esmorzar, o simplement com a postre. La recepta és
molt senzilla i fácil de fer, a més, implica per a la seva
realització el reforç de l`adquisició d`altres hàbits propis
de l`educació per a la salut (la higiene, la cura de l`espai i
els materials) així com hàbits d`autonomia (el rentat de les
mans). Cal buscar motivar la sensibilitat i la curiositat envers
els aliments.
Material:
Temporització:
sessions d'elaboració de
broquetes de 60 minutes ( 2 dies a l'Abril i 2 dies al Maig.
Per
dur a terme el taller del rentat de les mans amb les famílies,
s'optarà per una metodologia basada en un centre d'interès
durant tot el tercer trimestre.
Grup: en rotllana amb els infants al voltant de una taula, amb tots el elements davant d’ells. Depenent de la progressió de l'activitat, podem subdividir el grup aula en dos o més petits grups i així atendre la diversitat dels nostres alumnes.
Distribució
de l'activitat: Aquesta
segona activitat consta de dues parts complementàries:
La
realització d'un taller amb les famílies: “el rentat de les
mans”, enfocada com a centre d'interès per a tot el tercer
trimestre, on demanarem la col·laboració dels pares per fer els
murals, les fitxes i els fòrum de debats.
La
elaboració d'una recepta divertida "les broquetes
llamineres”:
Ritual d’entrada: abans de començar comprovar que els estris no són potencialment perillosos.
Les mans
sempre han d’estar netes, s’han de rentar sovint, cal remarcar
els aprenentatges del taller del rentat de les mans amb les
famílies. Posar els barrets, davantals i preparar draps de
cuina. Buscar els ingredients que es necessita i que hem obtingut
de cada família, buscar els utensilis, donar llibertat perquè
inventin en la decoració de les broquetes i assegurar que els
infants recullen tot al final de l’activitat. En rotllana amb
els infants al voltant de una taula, amb tots el elements davant
d’ells. Iniciar l’activitat amb les cançons seleccionades per
ambientar el espai i crear caliu.
Desenvolupament:
Ritual
sortida:
Cada
nen pot endur-se la seva broqueta a casa, així les famílies
també podran testar i gaudir d’aquestes construccions molt
originals.
|
|
Activitat 3: Taller Familiar “Avui cuinarem... bescuit de pastanaga”
Finalitat
educativa:
Amb
aquest taller familiar, volem a més de donar informació als
pares d'una bona alimentació saludable, compartir i gaudir a la
realització de diverses activitats, en companyia dels seus fills.
També aprendran a desenvolupar el tacte, potenciant la
creativitat, al mateix temps que es divertiran i afavoriran la
psicomotricitat, exercitant habilitats motrius, deixant que
experimentin lliurement la utilització de diferents suports.
Material:
Temporització:
1 hora. Moment de relació i informació(10 minuts), 1ª sessió(15
minuts), 2ª sessió(15 minuts) i la 3ª sessió (20 minuts).
Grup:
Dividirem el grup en 4 subgrups (5 nens per grup. Màxim), i es
realitzarà durant 1 mes, cada setmana un grup diferent gaudís
del taller.
Distribució de l'activitat: Distribució de l'activitat: Al començament de l'activitat, farem un moment de relació amb les famílies, a la sala polivalent. Passarem a parlar de temes com l'obesitat, ensenyant-los menús setmanals adequats ... etc. aquest moment el treballarem per mitjà d'un projector amb diapositives. Després iniciarem una activitat mitjançant una activitat didàctica, la qual es dividirà en 3 sessions:
A
la primera cessió, la treballarem a l'aula polivalent i juntament
amb els pares i els seus fills cuinarem un deliciós pa de pessic
de pastanaga, on inclourem lactis, farina i per suposat la verdura
principal la pastanaga.
Mentre
es de fer el pa de pessic, realitzarem...
A la segona
sessió es desenvolupés al racó de la bona alimentació i
realitzarem juntament amb els nens un menú setmanal per esmorzar,
pegant en un tauler imantat les diferents imatges amb ajuda dels
seus pares, dissenyarem una piràmide de l'alimentació, on entre
tots la completarem, enganxant els diferents aliments en el seu
lloc corresponent, d'aquesta manera treballarem els centres
d'interès, per mitjà del joc simbòlic.
I en l'última sessió, situant-nos a la sala polivalent, degustarem el pa de pessic i valorarem l'activitat per mitjà de les opinions dels nens i els seus pares, els preguntarem que han après, que els ha agradat més, com es van sentir realitzant el postre amb una verdura....
Al final del taller, oferirem als pares, fulls informatius dels diferents temes tractats, i dels menús setmanals, perquè els treballin a casa. I després cada família es portés el seu tros de pa de pessic per degustar a casa.
|
|
Activitat 4: Plantem unes llavors
Finalitat
educativa: La
finalitat d'aquesta activitat es donar la possibilitat als infants
de conèixer a traves de l'experiència, tot el procés del
creixement de les plantes des de la llavor fins a la flor i el
fruit, així com conèixer les eines i feines que implica la cura
i manteniment d'una planta.
Material:
Primera
sessió:
Segona
sessió:
Tercera
sessió:
Temporització:
30 minuts per cada sessió (3
sessions).
Grup:
Aquesta activitat es faran en gran grup, i en l'última part de la
sessió els pares participaran en la plantació de les llavors amb
els seus fills.
Distribució
de l'activitat:
La
primera i segona sessió es dura a terme a l'aula habitual i la
tercera sessió es dura a terme al pati de la llar d'infants.
Primera
sessió:
Posarem
als infants en semicercle i en un portàtil veurem el vídeo
anomenat “ Crecimiento de una planta” per a que els infants
puguin observar el procés de creixement d'una planta i així
despertar la curiositat del creixement d'una planta i com es duu a
terme.
Una
vegada acabat el vídeo preguntarem als infants si alguna vegada
han plantat alguna planta o llavor, d'aquesta manera els donem
l'oportunitat d'expressar-se i explicar a la resta de companys si
tenen alguna planta a casa, si l'han cultivat, etc. A continuació
mostrarem diferents imatges del progrés de plantar llavors i del
seu manteniment, i els explicarem tot el procés abans de dur-lo a
terme. A continuació pintaran les diferents imatges del progrés
i de eines a utilitzar per a la plantació de llavors o plantes
amb colors.
Segona
sessió:
Els
infants es col·locaran un al costat de l'altre en la pared i
farem una primera escolta de la cançó del “don tomate” i
desprès repetirem uns quants cops la lletra per a que la puguin
aprendre, i es farà una ultima escolta i els infants hauran de
cantar la cançó i ballar-la.
A
continuació explicarem el conte del “ nostre amic el tomàquet”.
Per explicar el conte utilitzarem unes titelles.
Duent
a terme aquestes activitats volem motivar als infants a tenir una
bona alimentació i que comprenguin el procés de sembrar,
creixement i obtenció d'un fruit.
Tercera
sessió:
La
tercera part de la sessió plantarem llavors de tomàquet cherry.
Per dur a terme aquesta activitat utilitzarem material reciclable
com son les ampolles de plàstic de 5 litres, també necessitarem
pales i rasclets, les llavors i terra. Per poder regar-les
necessitarem una regadora i aigua. Aquesta activitat es la
realitzaran els infants amb algun familiar.
|
|
Activitat 5: Sortida “El món de les fruites”
Finalitat
educativa: Amb
aquesta activitat volem aconseguir que els infants coneguin les
fruites a través de l'observació i experimentació amb elles.
Material:
Temporització:
Grup:
La primera sessió sessió i la
tercera sessió seran amb tot el grup i la segona sessió serà
de grup petit( 4 grups de 5 infants ).
Distribució
de l'activitat:
Presentarem
diferents fruites perquè els infants al mateix temps que les
manipulen, observen, anirem dient el nom de les fruites.
Les
col·locarem en una safata a cada taula i una vegada els nens han
estat observant-les amb un ganivet les partirem per la meitat ,
perquè observin el seu interior.
Es
realitzarà a l'aula de P2 , els nens seuran a les seves taules i
cadires.
Farem
l'estampació de fruites, en la qual tallarem la fruita per la
meitat i mullarem la fruita a la pintura per fer l'estampació ,
cada infant farà l'estampació a la seva cartolina
En
una taula amb els 5 infants es fa l'estampació i les altres tres
taules farem encaixos de fruites i verdures.
Aquest
dia es farà una visita al Mercat més proper a l'escola. S'hi
anirà caminant amb tots els infants agafats d'una corda,
acompanyats de dues educadores i un monitor, per els 20 infants.
Amb
aquesta visita es pretén que els infants s'inicien en la
classificació de les diferents fruites, verdures, carn, peix,
etc.
Mostrarem
els productes exposats a les paredes intentant que reconeguin
sobre tot les verdures i fruites , que és el que han treballat a
l'aula.
|
|
Finalitat
educativa: Aprofitant
la diada del dia 23 d'abril, volem presentar la llegenda de Sant
Jordi als més menuts.
A partir
d'aquí, una de les finalitats educatives és la de transmetre la
cultura i tradició catalana mitjançant activitats vàries, com
per exemple, el taller de cuina, on, aprofitant l'ocasió,
reforçarem la bona alimentació de verdures i hortalisses.
Material:
Temporització:
Al
tractar-se d'una diada d'àmbit nacional, les activitats es duran
a terme durant tota la jornada escolar. És a dir, de 9h del matí
a 17h de la tarda.
Grup:
Els grups variaran segons el tipus d'activitat. La narració del
conte de Sant Jordi, el joc lliure amb disfresses i la
visualització de la pel·lícula “Les tres bessones, Sant
Jordi i el Drac”, es realitzarà amb tota la classe. Mentre que
el taller de cuina i l'elaboració de les roses, es farà una
distribució de quatre subgrups amb un màxim de cinc nens.
Distribució
de l'activitat: A
primera hora del matí, un cop s'ha fet l'acollida dels infants
amb la corresponent cançó de benvinguda, es procedirà a la
introducció de la llegenda de Sant Jordi, amb una petita
explicació i la consegüent narració del conte.
A
continuació, a la mateixa aula dels Estels, s'iniciarà el joc
lliure amb disfresses de princeses, cavallers i dracs per a que
els menors treballin el joc simbòlic i interioritzin, d'aquesta
manera, els personatges abans presentats.
Vora
les 10h, un cop recollit el material emprat, esmorzaran com es fa
habitualment.
El
taller de cuina esdevindrà, al voltant de les 10:30h a l'aula
polivalent. Aquesta estarà habilitada amb estris de cuina
(safates de forn, davantals, corrons, etc.) i taules (a mida dels
petits) protegides amb mantells. Així mateix, es posarà a la
seva disposició farina, albergínies i pebrots, per a que,
mitjançant el contacte directe, es familiaritzin i s'habituïn a
aquests aliments.
Tot seguit en grups de 5, amb l'ajuda i supervisió dels educadors, els infants manipularan i estiraran la massa amb corrons i col·locaran la resta d'ingredients.
A
les 15h, després del descans del dinar, es re-iniciaran les
activitats amb la visualització de la pel·lícula de “Les
tres bessones, Sant Jordi i el drac”.
Cap
a les 15:20h, quan hagi acabat la projecció del film,
prosseguiran amb l'elaboració de roses de paper cel·lofana, per
a la decoració de la coca.
|
|
ACTIVITAT
DE SÍNTESI: Permetre la transferència dels coneixements
apresos i la seva aplicació a la resolució de problemes o
situacions pràctiques en diferents contextos, per tal de
consolidar els nous aprenentatges i reconèixer-ne la seva
utilitat.
| |
Activitat 7: “Festa de fi de curs”
Finalitat
educativa: La
finalitat educativa d'aquesta activitat es acomiadar-nos d'un curs
amb bona harmonia i felicitat per tenir ganes de començar un
altre.
Material:
Temporització:
La activitat es durà a terme durant la tarda de 3 a 5 per
preparar la festa i de 5 a 7 tindrà lloc la festa de fi de curs.
Grup:
Els participants de la festa seran tots els nen de l'escola. En
aquesta festa de fi de curs tots formarem part, pares, educadors,
infants...
Distribució
de l'activitat: Durant
la tarda de 15:00 a 17:00 els nens de l'escola, juntament amb els
pares, mares i mestres que volen participar, participen en la
preparació d'un berenar que es farà a les 17:00 amb tothom que
vulgui. Preparem una font de xocolata amb fruites i una decoració
de festa.
De
17:00 a 18:00 gaudirem tots junts d'un berenar d'allò més bo,
es clar amb música i un ambient festiu espectacular. A més a
més mentrestant podran gaudir d'una gimcana que faran els nens
de 6é.
Constarà
de 5 proves:
1.-
Agafar una poma d'un cubell ple d'aigua amb les mans lligades,
només amb la boca.
2.-
Tastar 3 fruites o verdures amb els ulls tapats i endevinar
quines són.
3.-
Fer cistella de taronges a una cistella.
4.-
Amb els ulls tapats tocar diferents fruites i verdures i
endevinar quines són.
5.-
Carrera de parelles, en parella s'han de ficar una pera al cap
entre els dos caps i fer una carrera amb més parelles sense que
puguin tocar ni pugui caure la pera.
D'aquesta
manera els nens aconseguiran més fruita i verdura per ficar a la
font de xocolata o portar a casa. Per allà les 18:00 l'escola a
preparat un teatre amb el grup 5aldia que ens representarà la
obra “ la màgia de les fruites i les verdures”, que tindrà
una durada de 45 minuts més o menys.
Per
acabar la festa farem un comiat amb la cançó “ verdura i
peix” del grup xiula.
|
Activitats: Seqüència didàctica
Suscribirse a:
Entradas (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario