Centre d'interès: “El rentat de mans”

  
 

FITXA D'ACTIVITAT
AUTORA DE L'ACTIVITATNURIA MARTIN SANCHEZ
TÍTOL DE L'ACTIVITATActivitat 2A: Centre d`interès "el rentat de mans"
EDAT DELS INFANTSAula de P2 (24-36 mesos)
  • OBJECTIUS
   Objectius de cicle
   (Primer nivell de concreció)
   Objectius de centre (PPC)
   (Segon nivell de concreció)
   Objectius d'aprenentatge
   (Tercer nivell de concreció)
  
Objectiu didàctic
 

ÀREA 1 : DESCOBERTA D'UN MATEIX I DELS ALTRES
  
1. Identificar-se com a persona, assolir el grau de seguretat afectiva i emocional corresponent al seu moment maduratiu , esforçar-se per manifestar i expressar les seves pròpies emocions i sentiments.



  
1. Tenir iniciativa en les activitats proposades i col·laborar activament en la preparació d'aquestes.  
1.1. Identificar les emocions, necessitats, vivències o preferències i comunicar als altres, de forma verbal, corporal i gestual.
1.1.1.Mostrar iniciativa a l’hora de realitzar aquesta rutina d'higiene.
1.2. Progressar en l'adquisició d'hàbits i actituds relacionades amb el benestar, la seguretat, la higiene, l'alimentació, l'ordre i el treball.
1.2.1.Adquirir l'hàbit del rentat sovint de les mans, abans i desprès de cada àpat.

AREA 2 : DESCOBERTA DE L' ENTORN NATURAL I SOCIAL
  
1. Establir relacions afectives positives, el nen/a iniciant-se en la integració social com a membre d'un grup.   

   
2. Observar i explorar el seu entorn familiar, natural i social. Conèixer i apreciar algunes de les seves característiques i costums




1. Actuar d'acord amb les pautes de convivència en la celebració de costums.

1.1. Posar en pràctica, amb una autonomia creixent, hàbits vinculats a l'alimentació, la higiene, el vestit, l'activitat i el descans.

1.1.2.Posar en pràctica el rentat de les mans sense l'ajuda del educador.
1.1.3.reforçar l'adquisició de tècniques psicomotrius manipulatives.
1.2. Compartir amb les famílies activitats relacionades amb l'hàbit de l'alimentació.

1.2.1.Conscienciar a les famílies de la importància del rentat de mans amb sabó.
1.2.2.Aconseguir la confiança de la família.
2. Participar activament en les activitats proposades i treballar conjuntament amb els companys.
2.1. Relacionar-se amb els altres, iniciant-se en la pràctica d'actituds no discriminatòries i mostrant actituds de respecte.
2.1.1.Mostrar una actitud neutral.

ÀREA 3: COMUNICACIÓ I LLENGUATGES

1. Comprendre el llenguatge adult i dels infants, comunicar-se i expressar-se a traves del moviment, el gest, el joc i la paraula amb una progressiva millora del llenguatge oral.



  

  

1. Reconèixer a través del llenguatge visual i plàstic l'exteriorització de pensaments i sentiments.
1.1. Mantenir una actitud d'escolta atenta i respectuosa davant dels altres, aprenent a esperar el torn de paraula.
1.1.2.Determinar la via de comunicació.
1.2. Reconèixer, retenir i memoritzar petits textos i cants, i participar de manera activa, seguint el to, reproduint el gest, etc.
1.2.1.participar activament a l'activat- poema del rentat de mans.
  • CONTINGUTS

AREA I

Sensacions i percepcions (brut, net)
Identificació del habit de higiene i salut personal : el rentat de les mans.
Coordinació de habilitats psicomotrius manipulatives
   AREA II
Reconeixement i interès per la activitat

AREA III
 
Identificació i utilització del vocabulari de la activitat (sabó, tovallola, aigua, aixeta, etc.).
Desenvolupament de les informacions rebudes.
  • RECURSOS


ESPAI

L'aula per a les activitats de les fitxes i les assemblees.

El lavabo de les aules o de l'escola per practicar la rutina.

Els espais d'intercanvi de l'escola, com els passadissos o la paret de l'aula, portes, etc.per al mural.









MATERIAL

  • Sabó líquid amb dispensador perquè ells mateixos puguin col·locar unes gotetes al palmell de la mà i seguin les instruccions per al rentat de mans.
  • Fitxa del poema i dibuix per pintar

¡Me lavo las manos!”

¡A lavarse las manos!

-hoy me ha dicho papá-,

Que, si no te las lavas,

te puedes enfermar.

He cogido el jabón

Y el agua sin más.

¡Cuánta espuma en las palmas!

¡Qué limpitas que están!


  • Mural de paper per situar el collage i les fitxes.
  • Cola per enganxar les fitxes al mural.
  • Llapisos de colors




TEMPS


El centre d'interès es desenvoluparà durant tot el tercer trimestre.

Les activitats com les assemblees, les fitxes i l'aplicació pràctica de la rutina del rentat de mans, es faran abans de l'hora de l'alimentació de manera alterna.

Aprofitarem les agendes personals dels alumnes i el moment de sortida, per intercanviar informacions amb les famílies.

AGRUPAMENTS

Per realitzar els petits tallers durant el desenvolupament del centre d'interès, podem treballar amb els alumnes en dos subgrups de deu alumnes, o bé amb tot el grup alhora.
  • DESENVOLUPAMENT
Aquesta primera activitat vol donar a conèixer la importància de l’adquisició d’uns bons hàbits en la infància, amb l’ajuda de la col·laboració i coordinació des de l'escola – famílies.

Ens centrem en l’hàbit del rentat de mans, les mans son una important via de transmissió d’infeccions per la seva relació directa i constant amb el medi. Una correcta higiene de mans entre nens i professors a la llar, disminueix el risc de posseir infeccions o malalties. Com més aviat aprenguin a rentar-se les mans, més incorporat estarà en els seus hàbits d'higiene diària.

Partint dels coneixements previs del nen, es presentaran activitats (amb diferents graus de dificultat) que atreguin el seu interès i que el nen pugui relacionar amb les seves experiències anteriors.

Mitjançant diversos diàlegs amb els alumnes, amb les famílies i l'observació directa i indirecta en les diferents activitats, els nens podran identificar i adquirir conscientment, les fases d'aquesta rutina d'autonomia i higiene per a la posterior aplicació real. Aprendran a valorar l'hàbit desenvolupant actituds de compromís, ordre i cura.

Fases de desenvolupament del centre d'interès:

1a fase (l'observació) començarem realitzant assemblees amb els nens per obtenir informació sobre els seus coneixements previs de la rutina del rentat de mans (preguntes directes i anotació de les respostes,buscant el feedback), demanarem la col·laboració de les famílies perquè portin de casa retalls de periòdics, revistes i documents gràfics del tipus collage, perquè al final de cada assemblea, anar creant un mural que s'exposarà als passadissos de l'escola.

A les agendes personals del alumnes escriurem preguntes que les famílies han de anar omplir durant el desenvolupament del centre d'interès:
  • A casa vostra, us renteu les mans abans i després de cada àpat?
  • Creieu que es important la relació entre família i escola?
  • Creieu que és essencial l’adquisició dels hàbits per l’autonomia del vostre fill/a?
  • Manteniu una rutina diària amb el vostre fill/a?
2a fase (l'associació) jugarem a "¿endevina qui és ?, dividim el grup classe en dos subgrups de 10 alumnes, tindrem preparades fitxes en cartolina amb els elements indispensables de la rutina, sabó, aigua, lavabo, tovallola, aixeta, etc. Un grup treu les cartolines i l'altre grup ha d'esbrinar el seu nom i l'ordre en què s'han de posar en el nostre mural. L'educadora ha de donar suport a les respostes verbalment, procurant ordre i silenci.

3a fase (l'expressió) Els nens al llarg del centre d'interès realitzaran sempre els mateixos passos a l'hora de rentar-se les mans abans dels moments d'alimentació a l'aula.

Aquests passos són els següents:
  1. Mullar-se les mans, col·locar sabó al palmell.
  2. Netejar els dorsos de les dues mans amb el palmell i entre els dits.
  3. Netejar el dit gros amb els altres dits fent una rotació.
  4. Rentar amb un raspall d’ungles (preferiblement tou) un cop al dia.
  5. Esbandir les mans per retirar tota la brutícia.
  6. Assecar-se amb una tovallola de bany.
Per finalitzar preparem unes fitxes de cartolina amb la lletra d'un poema i un dibuix per pintar (veure apartat de materials annexats) que el portaran a casa quan acabi el centre d'interès. Durant el procés d'acoloriment es faran fotografies per penjar-les al nostre mural.
  • VALORACIÓ O AVALUACIÓ DELS INFANTS


Nen/a.......................................... Aula ...............................................
Curs .......................................... Tutor/a...............................................
Data ..........................................
Seguiment
Ítems
0
1
2
3
Observacions





Aspectes

individuals

Identifica i coneix l'ordre d'accions per al rentat de mans
     
Col·loca els objectes en el seu lloc corresponent després del seu ús, tanquen pots i aixetes després d'utilitzar-les




















Comprèn i assimila el vocabulari de la activitat, completant les informacions que rep per part de l'educador durant el desenvolupament de la rutina




















Mostra l'actitud neutral durant el desenvolupament del centre d'interès.
     
Gaudeix dels tallers
     



Aspectes

grupals

Identifica i coneix el moment per aplicar les accions per al rentat de mans.
     
Manté una actitud d'ajuda, atenta i respectuosa.
     
Gaudeix del desenvolupament del centre d'interès.     

Llegenda:             0: Gens             1: Poc             2: Sovint            3: Sempre

Observacions: utilitzar, si s'escau, per fer aclariments que l'educador o educadora consideri oportuns sobre un determinat ítem. Així com anotacions de comportaments significatius i espontanis de l'infant, que es donen durant l'activitat i i que ens poden servir per recollir aspectes no previstos.

Activitat adaptada (A): quan sigui necessari es posarà aquesta inicial al costat de l'indicador, pel qual l'infant ha necessitat una adaptació curricular o projecte individualitzat (PI), per tal d'avaluar si la modificació de les activitats i la metodologia utilitzada han estat adients i han permès a l'infant progressar en l'assoliment dels objectius.
  • VALORACIÓ O AVALUACIÓ DE L'ACTIVITAT
Encara no hi ha mètode únic per treballar en aquesta etapa, la perspectiva globalitzadora es perfila com la més adequada perquè els aprenentatges que els nens realitzin siguin significatius. El principi de globalització suposa que l'aprenentatge és el producte de l'establiment de múltiples connexions, de relacions entre el nou i el ja après. És, doncs, un procés global d'acostament de l'individu a la realitat que vol conèixer. Aquest procés serà fructífer si permet que les relacions que s'estableixin i els significats que es construeixin siguin amplis i diversificats.

El treball en grup al centre d'interès, potencia la participació i millora la capacitat d'expressió.

Aquest centre d'interès tindrà un caràcter constructiu en la mesura que a través del joc, l'acció i l'experimentació, l'alumne descobreixi propietats i relacions i vagi construint els seus coneixements.

És imprescindible destacar la importància del joc com l'activitat pròpia d'aquesta etapa. En el joc es uneix, d'una banda, un fort caràcter motivador i, de l'altra, importants possibilitats perquè el nen estableixi relacions significatives i el professorat organitzi continguts diversos, sempre amb caràcter global, referits sobretot als procediments i a les experiències.

Finalment, a l'observació a l'aula, els instruments que s'utilitzaran en el nostre centre d'interès, seran:
  1. L'observació directa i natural
  2. Entrevistes pel intercanvi d'informacions amb les famílies (revisió d'agendes individuals)
  3. Treball en grup per potenciar la participació i millorar la capacitat d'expressió i d'imitació (anecdotari de classe)
  4. Aprenentatge per descobriment-repetició (Escales d'estimació)

 
AVALUACIÓ DE L'EDUCADOR/A

 
RESULTATS

PROPOSTA DE MILLORA


PREPARACIÓ DE L'AULA

Control i disposició de materials








Reorganització d'espais.
Cura dels espais.


 
METODOLOGIA ADIENT

Avaluació de l'actuació docent.








Avaluació de la preparació.
Avaluació de la posada en pràctica
Entrevistes amb les famílies.

 



AVALUACIÓ I INFORMACIÓ

Finalitats d’aquesta campanya:
Fomentar i donar suport a una cultura global i local de rentat de mans amb sabó








Fer pública la situació del rentat de mans a les famílies i l'escola.
Conscienciar les famílies dels beneficis del rentat de mans amb sabó.
 
  • ASPECTES QUE EMMARQUEN L'ACTIVITAT










Paper de l'educador/a

A l'últim informe PISA, ja al 2012, diu, la comunitat educativa finlandesa es va plantejar diverses preguntes; ¿què val la pena aprendre a l'escola en el món actual?, ¿com estan influint els canvis actuals en la vida dels nostres fills i en el treball de les escoles?, ¿com hem de reaccionar abans aquests canvis?, ¿com podríem millorar la cultura de l'escola per tal de millorar la motivació?.    
Ibáñez, M.J. (2015, 10 de Maig). “La escuela que viene”. El Períodico (pàg.6)

El paper de l'educadora ha de ser de guia neutral i de reforçadora de coneixements, simplement d'auxiliar.    

<< El món al voltant de l'escola està canviant molt ràpidament i això està creant nous reptes per a l'educació: en les nostres pròpies avaluacions hem detectat que és un assumpte a abordar >>, explica a El Períodico Irmelí Halinen directora del desenvolupament del currículum del Consell Nacional d'Educació de Finlàndia. << El focus es desplaçarà cap a un nen que sap pensar, que sap relacionar-se amb els altres i expressar-se, que sàpiga tenir cura de si mateix i dels altres, que sàpiga gestionar la seva vida quotidiana i que tingui esperit emprenedor >>

L'escola que ve treballa per projectes i centres d'interès, mitjançant grups d'alumnes que col·laboren entre si, amb dos o tres professionals de diferents matèries que no donen classes magistrals sinó que acompanyen l'alumne en el seu aprenentatge.

Ibáñez, M.J. (2015, 10 de Maig). “La escuela que viene”. El Períodico (pàg.6)

Amb les famílies, ha d'afavorir un clima d'entesa i respecte, per procurar la participació activa i voluntària dels progenitors.

Amb els adults és fonamentalment crear un espai on, tant infants com adults, creixem. Cadascú dóna i rep de diferents maneres, essent tant important l’aprenentatge de l’infant com el de l’adult que l’acompanya. En aquest sentit també és essencial la implicació i participació per part de les famílies per a sostenir un projecte d’aquestes característiques.

Xarxa Xell” [entrevista en linea] [data de consulta: 07 d'abril de 2015]




Relació amb la família

Transmetre la informació de manera entenedora, millorarà la relació de l'escola amb les famílies, acostant els pares/mares al centre i facilitant espais de comunicació i relació amb els mestres d'una manera tant formal com informal.

Millorant la col·laboració i participació de les famílies, facilitarà la consecució d'objectius comuns amb l'escola relacionats amb l'educació dels infants.





Atenció a la diversitat

Si són molt petits, es aconsellable comprar un tamboret perquè arribin còmodament al lavabo i ensenyar-los a que ens cridin per obrir l'aixeta.    

És factible considerar agrupar els alumnes en subgrups per afavorir les mancances de llenguatge entre ells.

Plantejarem activitats de suport i reforç pels alumnes amb ritmes diferents o amb necessitats educatives especials, a més de la ajuda d'altres professionals si es cau. Es posaran en una taula a part perquè segueixin treballant quan acabin l'activitat.










Eixos transversals

Al llarg d'una unitat didàctica d'aquestes característiques podrem desenvolupar i treballar l'educació en valors a través dels anomenats eixos transversals, centrant-nos principalment en:

Educació per a la Salut, s'emfatitzara en la promoció d'estils de
vida saludables, sense pretendre definir un únic "estil de vida saludable", sinó al contrari, s'han de rescatar i respectar les diferències culturals i personals, partint de la premissa que un estil de vida saludable ha de reflectir almenys estils de vida actius amb pràctiques alimentàries saludables i una adequada salut mental.

Educació Moral Cívica (valors com l'acceptació, la participació, el respecte a les diferències, etc. Seran valors a tenir en compte en aquesta unitat didàctica).

Igualtat d'oportunitats entre sexes (les activitats que es desenvolupin han d'afavorir la coeducació).

No hay comentarios:

Publicar un comentario