“Diada de Sant Jordi”



FITXA D'ACTIVITAT
AUTORA DE L'ACTIVITAT Jara Aranda Piñeiro
TÍTOL DE L'ACTIVITAT"La Diada de Sant Jordi"
EDAT DELS INFANTSAula de P2 (24-36 mesos)
  •    OBJECTIUS
  Objectius de cicle
(Primer nivell de concreció)
Objectius de centre (PPC)
(Segon nivell de concreció)
   Objectius d'aprenentatge
   (Tercer nivell de concreció)
     
Objectiu didàctic
 

 
 
 
ÀREA 1 : DESCOBERTA D'UN MATEIX I DELS ALTRES
1. Identificar-se com a persona, assolir el grau de seguretat afectiva i emocional corresponent al seu moment maduratiu , esforçar-se per manifestar i expressar les seves pròpies emocions i sentiments.


  









1. Tenir iniciativa en les activitats proposades i col·laborar activament en la preparació d'aquestes.   

 
 
 
 
 
 
 

1.1. Progressar en l'adquisició d'hàbits i actituds relacionades amb el benestar, la seguretat, la higiene, l'alimentació, l'ordre i el treball.

1.1.1. Mantenir la postura correcta durant cert temps, proporcional a la durada de l'activitat.
1.1.2. Controlar la coordinació mà-ull i vista-peu i mostrar una bona precisió motriu a l'hora de vestir-se i despullar-se.  
1.1.3. Adquirir hàbits d’alimentació saludable i estratègies per a cuinar receptes senzilles.
1.1.4. Augmentar el grau d’atenció davant d’una tasca relativament llarga.   
1.1.5. Controlar el moviment de la pinça i diferents aspectes perceptius que comporten.









2. Mostrar confiança en les seves pròpies capacitats en qualsevol circumstància.   


 
 
 


2.1. Identificar les principals emocions i sentiments en si mateix i els que l'envolten, expressant la seva vivència de forma apropiada en els diferents contextos de relació.
2.1.1. Tenir interès per conèixer llegendes i personatges propis de la cultura catalana.
2.1.2. Potenciar la imaginació, la creativitat i desenvolupar la intel·ligència emocional i racional mitjançant el joc simbòlic.
2.1.3. Adelitar-se mitjançant la manipulació i l'experimentació amb els aliments.
2.1.4. Associar i expressar emocions envers els personatges presentats.
2.1.5. Mostrar una bona disposició inicial cap a l'activitat plàstica.

AREA 2 : DESCOBERTA DE L' ENTORN NATURAL I SOCIAL
  

1. Establir relacions afectives positives, el nen/a iniciant-se en la integració social com a membre d'un grup.   

2. Observar i explorar el seu entorn familiar, natural i social. Conèixer i apreciar algunes de les seves característiques i costums.



 
 
 
 

1. Actuar d'acord amb les pautes de convivència en la celebració de costums.

 
 
 
 
 


1.1. Compartir amb les famílies activitats relacionades amb l'hàbit de l'alimentació.
1.1.1. Establir vincles afectius entre l’adult i l'infant a partir de la lectura i les imatges del llibre.
1.1.2. Participar activament en el joc simbòlic, mostrant interès i curiositat.
1.1.3. Augmentar la col·laboració i el treball en grup.
1.1.4. Compartir els objectes, espai i l'educador/a.
1.1.5. Respectar les normes de convivència.   

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
2. Participar activament en les activitats proposades i treballar conjuntament amb els companys.

 
 
 
 


2.1. Relacionar-se amb els altres, iniciant-se en la pràctica d'actituds no discriminatòries i mostrant actituds de respecte.
2.1.1. Mostrar interès per les exploracions i les descobertes dels companys i companyes.
2.1.2. Tenir cura de no fer mal als altres nens i nenes.
2.1.3. Habituar-se a tenir cura dels elements que té a l'abast.   
2.1.4. Mostrar-se sensible exterioritzant les emocions davant de determinades situacions donades a la projecció de la pel·lícula.
2.1.5. Acostumar-se a demanar ajuda a l'educador/a en el moment que calgui.



2.2. Conèixer alguns animals i plantes del seu entorn immediat i d'altres entorns més llunyans, les característiques, formes de vida i hàbitats naturals.
2.2.1. Reconèixer en imatges personatges molt coneguts popularment o concrets habituals en el marc social.
2.2.2. Conèixer les figures populars mostrades a l'activitat anterior i representar-les.
2.2.3. Fer servir els estris de la cuina utilitzats en el taller.
2.2.4. Mostrar coneixements dels animals i personatges que surten a la pel·lícula.
2.2.5. Cargolar el paper, manipular el material, fer bé el moviment de la pinça, fer correctament la coordinació ulls-mans.








ÀREA 3: COMUNICACIÓ I LLENGUATGES
  
1. Comprendre el llenguatge adult i dels infants, comunicar-se i expressar-se a traves del moviment, el gest, el joc i la paraula amb una progressiva millora del llenguatge oral.    




 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1. Reconèixer a través del llenguatge visual i plàstic l'exteriorització de pensaments i sentiments.





1.1. Mantenir una actitud d'escolta atenta i respectuosa davant dels altres, aprenent a esperar el torn de paraula.
1.1.1.Saber esperar durant un cert temps mentre la persona educadora fa la narració del conte de Sant Jordi.
1.1.2. Adquirir l'hàbit d'esperar-se a ser atès.   
1.1.3. Interessar-se per les informacions que proporciona l'educador/a quan explica un procediment.
1.1.4. Esforçar-se a mantenir una bona postura corporal.
1.1.5. Gaudir d'un ambient equilibrat i harmònic en la realització de les tasques.


 
 
 
 
 

1.2. Reconèixer, retenir i memoritzar petits textos i cants, i participar de manera activa, seguint el to, reproduint el gest, etc.
1.2.1. Recordar algunes seqüències del conte.
1.2.2. Utilitzar frases, paraules o expressions en el joc simbòlic donades anteriorment en la narració.
1.2.3. Explicar en ordre els passos donats a l'elaboració de la coca.
1.2.4. Relacionar els personatges de la llegenda explicada per l'educador/a amb els personatges presentats en la filmació.
1.2.5. Reconèixer les qualitats dels objectes emprats en l'activitat de les roses de paper.


 
 
 
 
 
 
 



2. Mostrar haver ampliat el seu vocabulari referit al propi camp d'experiència.





2.1.Produir missatges orals ajustats a la situació i interlocutors emprant de manera apropiada el llenguatge corporal i reconeixent el seu valor augmentar l'expressivitat i enriquir els intercanvis comunicatius.
2.1.1. Reproduir sons i silencis per imitació i per contrast.
2.1.2. Plasmar en el joc simbòlic situacions explicades a l'hora del conte.
2.1.3. Reconèixer algunes característiques significatives de les verdures i aplicar el nom adequat.
2.1.4. Relacionar paraules noves amb ja conegudes.
2.1.5. Demostrar haver memoritzat formes, colors i textures conegudes dels objectes utilitzats en el taller de confecció.
  •    CONTINGUTS

  

AREA I
  • Exercitar l'atenció i la concentració en explicacions, narració i visualització.
  • Execució de moviments de coordinació de les extremitats superiors i inferiors.   
  • Observació i exploració directa i indirecta de qualitats perceptibles amb els sentits dels elements mostrats de l'entorn.


  
AREA II
  • Reconèixer els personatges de la llegenda.
  • Organitzar la vida humana a partir de la pròpia realitat i aplicar-la al joc simbòlic.
  • Experimentació i manipulació d'elements de l'entorn immediat.
  • Enriquiment de l'enteniment a través de sistemes TIC.
  • Adaptació a les característiques de les accions demanades.


AREA III
  • Estimació, respecte i interès pels diferents elements de la tradició catalana mostrats.
  • Expressió de sentiments mitjançant els diferents llenguatges plàstics.  
  •    RECURSOS










     





ESPAI
La primera activitat que consisteix en la narració de la llegenda de Sant Jordi, es durà a terme a l'aula de P-2 dels Estels, per facilitar, d'aquesta manera, l'enllaç a l'activitat continua.   

L'educadora, asseguda, es situarà davant els alumnes, els quals romandran asseguts a terra per aconseguir d'aquesta manera total atenció.

Un cop finalitzada la introducció, l'explicació del conte i el torn de preguntes, els petits podran accedir als baguls on es guarden les disfresses.

Amb ajuda dels professionals, es vestiran donant vida així, als personatges de la llegenda anterior.

Respectant l'horari de cada dia, traslladaran els infants al lavabo per rentar-se les mans i immediatament tornaran a la mateixa classe on s'asseuran a taula i esmorzaran.

Després d'això, es formaran grups de cinc infants i seran acompanyats fins l'aula polivalent on es rentaran de nou les mans i se'ls habituarà amb davantals i en el cas de alumnes amb cabell llarg se'ls recollirà els cabells.

Aquesta aula s'habilitarà amb taules recobertes amb mantells de plàstic per preservar els hàbits d'higiene, a més a més, es disposarà l'espai amb tot el material necessari per preparar la coca de Sant Jordi.

En el torn de la tarda, es re-iniciaran les activitats a l'aula d'audiovisuals, on les cadires estaran alineades davant el projector.

Per acabar la jornada, l'activitat restant de fabricació de roses de paper, els alumnes tornaran a la seva aula i cadascú a la seva cadira confeccionarà la seva flor amb ajuda dels educadors i educadores corresponents.



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




MATERIAL
Primera activitat:
  • Plantilles amb l'explicació i il·lustracions el conte de Sant Jordi

Segona activitat:
  • Múltiples disfresses de princesa, cavaller i drac
      
Tercera activitat:
  • Davantals
  • Corró
  • Superfície de fusta per tallar els aliments
  • Safates de forn
  • Farina
  • Ous
  • Llevat
  • Aigua
  • Sal
  • Oli
  • Pebrots
  • Albergínia
  • Plats de plàstic
  • Mantells de plàstic
  
Quarta activitat:
  • Pel·lícula: Les 3 bessones, Sant Jordi i el drac.
  • Televisió
  • Aparell DVD

Cinquena activitat:
  • Escuradents
  • Paper cel·lofana vermell
  • Paper de seda verd
  • Cinta adhesiva
  • Pegament liquid


   
  

TEMPS


El conte de Sant Jordi: 15 minuts.

El joc lliure amb disfresses: 30 minuts

Taller realització de la coca de Sant Jordi: 20 minuts cada grup

Projecció pel·lícula “Les tres bessones, Sant Jordi i el drac”: 21 minuts

Taller confecció d'una rosa de paper: 20 minuts cada grup.

    

AGRUPAMENTS
La narració, el joc lliure i la visualització es farà amb el grup classe.   
Els dos tallers, es faran tres grups de cinc nens cadascú, variables depenent les circumstàncies d'assistència d'aquell dia o de la diversitat dels infants.
  •    DESENVOLUPAMENT
Per començar un cop s'ha procedit a l'acollida matinal, amb la corresponent cançó de bon dia, passar llista, posant bates i fent seure cadascú al seu lloc. Un cop la classe està preparada, es farà una introducció explicant el dia i perquè és tan especial. A continuació l'educador/a encetarà les activitats amb la narració de la llegenda de Sant Jordi. Quan hagi acabat l'explicació, farà una ronda de preguntes per comprovar que hagin interioritzat la història i els personatges protagonistes.

Seguidament, se'ls explicarà la següent activitat; serà llavors quan podran accedir als baguls amb les disfresses preparades per l'ocasió.   
Durant aquesta activitat els infants tindran total llibertat per jugar al seu gust i fer joc simbòlic. Els educadors/es restaran vetllant, ajudant a vestir i desvestir i fent reforç positiu en tot moment.
Passats 30 minuts o en el moment en que els nens comencin a perdre interès en el joc, es tancarà l'activitat i els alumnes amb ajuda dels professors/es, guardaran el material a lloc.
Formant una fila d'un, es procedirà a la neteja de mans al lavabo i a continuació tornaran a la classe per fer l'hora de l'esmorzar.
Tot seguit, es conduirà al grup sencer al pati, per fer el descans, aprofitant, d'aquesta manera, per preparar l'aula polivalent per la següent activitat.   
Aixi mateix, s'aniran cridant els grups de cinc nens i nenes, per començar el taller de cuina.
Amb el grup a classe, se'ls farà una explicació del que hauran de fer, del perquè i de seguida se'ls acompanyarà a rentar-se les mans i a ficar-se el davantal.
En aquest taller els nens i nenes amassaran amb corrons la base de la coca i l'enfarinaran per evitar que s'enganxi a la taula, l'objectiu d'això es estimular els sentits i ampliar al mateix temps el coneixement de nous materials.
Arribats a aquest punt, quan la base estigui ben aplanada, amb ajuda dels educadors/es, se'ls oferirà les albergínies i pebrots per a que les manipulin i observin les seves qualitats. Per avançar feina, els infants posaran a sobre de la coca les verdures pelades i tallades i l'educador/a ho enllestirà dipositant-les a les safates. Mentre procedeix a la introducció de les coques al forn, els explicarà com funciona i quins usos se'l pot donar amb la finalitat d'ampliar els seus coneixements envers els elements que estan presents a la cuina.
Per acabar, es portaran de nou a rentar-se les mans per a que interioritzin aquest pas i prenguin consciencia de fer-ho abans i després d'un àpat, quan manipulin aliments, etc.
Serà llavors, quan es podrà fer el canvi de grup.   
     
A la tarda, quan els infants tornin del descans del dinar, es reprendran les activitats amb la projecció de la pel·lícula de “Les tres bessones, Sant Jordi i el Drac”.
Per a dur a terme aquesta activitat, es traslladarà al grup sencer de la classe dels Estels a la sala d'audiovisuals on seuran a les cadires pertanyents i s'iniciarà la visualització del film.
Tot seguit la classe es dividirà en dos grups. Un es dirigirà al pati a fer joc lliure, mentre l'altre grup de cinc alumnes regressaran a l'aula i seuran a les taules a l'espera de l'inici de la nova i darrera activitat: el taller de confecció de roses de paper.
En una taula s'asseuran els cinc nens amb els educadors/es i seguint les instruccions i amb la seva ajuda confeccionaran els pètals de la flor amb paper cel·lofana que prèviament hauran tallat els professors/es i ho fixaran amb cinta adhesiva a l'escuradents. Quan els pètals estiguin units a la tija, recobriran el pal amb pegament liquid i hi col·locaran el paper de seda. Mentrestant s'assequen, es farà la rotació dels grups i finalment quan el pegament de les roses estigui enllestit, es clavaran a sobre de la coca cuinada a mode de guarnició.
Amb l'acabament d'aquest taller es donarà per finalitzada la jornada escolar del dia de Sant Jordi.
  •    VALORACIÓ O AVALUACIÓ DELS INFANTS


Nen/a.......................................... Aula ...............................................

Curs .......................................... Tutor/a...............................................

Data ..........................................
Seguiment
Ítems
0 1 23
Observacions

 
 
 
 
 
 
Aspectes
Individuals
Escolta amb atenció les explicacions i narracions de l'educador/a.   
     
Formula preguntes respecte a la lectura.
     
Es vesteix i desvesteix sense ajuda d'un adult.      
     
Demostra fermesa motriu i expressivitat corporal.
     
Mostra seguretat en les seves accions.
     
Reprodueix les instruccions donades pels Mestres.      
     
Recorda el nom de les verdures.     
     
Experimenta amb els diferents ingredients.
     
Controla el moviment de la pinça.
     
Utilitza la coordinació ma-ulls. 




 
 
 
 
 
Aspectes
Grupals
Es mostra comunicatiu i es relaciona amb la resta de companys/es.
     
Té iniciativa i col·labora en la recollida del material.
     
Gaudeix de les activitats i expressa les seves emocions amb els demés.
     
Té cura del material.     
Mostra interès a les tasques proposades.
    
S'adapta bé al treball en equip respectant les normes de clase.
     
 
Llegenda:              0: Gens               1: Poc           2: Sovint           3: Sempre
 
Observacions: utilitzar, si s'escau, per fer aclariments que l'educador o educadora consideri oportuns sobre un determinat ítem. Així com anotacions de comportaments significatius i espontanis de l'infant, que es donen durant l'activitat i i que ens poden servir per recollir aspectes no previstos. 

Activitat adaptada (A): quan sigui necessari es posarà aquesta inicial al costat de l'indicador, pel qual l'infant ha necessitat una adaptació curricular o projecte individualitzat (PI), per tal d'avaluar si la modificació de les activitats i la metodologia utilitzada han estat adients i han permès a l'infant progressar en l'assoliment dels objectius.
  •    VALORACIÓ O AVALUACIÓ DE L'ACTIVITAT
L'avaluació es realitzarà abans del dia establert per saber el material disponible i el tipus de nen i nena que participarà a les activitats i els tallers. Durant el procés de la jornada per poder agafar les dades a través de l'observació directa, i un cop hagi finalitzat la jornada per fer una valoració dels objectius establerts, la metodologia i el funcionament del projecte.

      
AVALUACIÓ DE L'EDUCADOR/A
       
RESULTATS
 PROPOSTA DE MILLORA

PREPARACIÓ DE L'AULA
Distància entre el/a professor/a i alumnat durant la narració.




Aprofitament de l'espai per realitzar el joc lliure.
Disposició del material del taller de cuina envers l'espai disponible de l'aula.
Aclimatament de l'aula d'audiovisuals durant la projecció del film.      
Disposició del material del taller de manualitats envers l'espai disponible.
METODOLOGIA ADIENT
Temporalització adequada de les activitats.




Aplicació del reforç positiu.
Adquisició de les nocions impartides als infants.
Adequació del procés d’ensenyament-aprenentatge als objectius, els continguts.
Idoneïtat de les activitats proposades.

AVALUACIÓ I INFORMACIÓ
Competència de l'observació.



Actuació de la familia.      
Estimació de la pròpia actuació.
Recull d'informació.      
  
  •    ASPECTES QUE EMMARQUEN L'ACTIVITAT

  
 
 
 
Paper de l'educador/a
L'educador/a adquirirà un paper de guia en totes les activitats i tallers per tal de facilitar l'aprenentatge dels més petits.
Serà qui vetlli per que la programació de la jornada surti segons el previst, complint els objectius i fent de l'infant, el principal beneficiari de l'ensenyament.

Mirarà d'integrar a tots els alumnes i fer-los partícips a les tasques proposades i solucionarà els petits conflictes que puguin sorgir.

A més a més, serà qui avaluï tant als nens i nenes, com a les activitats i a si mateix/a, per garantir així, l'ampliació de l'educació i la millora dels punts febles.

  
 
 
 
 
 
 
Relació amb la família
És primordial la relació establerta entre l'equip de la llar d'infants i les famílies. Des de l'escola es vol crear aquest vincle per poder fer una tasca educativa més eficaç i aconseguir una cooperació basada en la confiança.   

És per aquest motiu que per tal de mantenir als pares i mares informats sobre l'esdeveniment, la setmana anterior a la data assenyalada es passarà una circular explicant la planificació de la jornada.

Dos dies abans se'ls anotarà a l'agenda a l'apartat del dia 24 (per a que no s'oblidin) la realització de l'esdeveniment a l'escola.

Tornant de nou a la circular, es farà especial menció al taller de la coca de recapte i aprofitant l'avinentesa es farà difusió de la importància de la verdura dins de la dieta infantil, amb una petita explicació dels beneficis dels vegetals i indicant, al mateix temps, la possibilitat d'ampliació de la informació amb receptari i demés seccions al blog de l'escola bressol.   

  
 Atenció a la diversitat
És important tenir cura dels diferents ritmes evolutius dels infants. Cada nen i nena té el seu propi nivell de desenvolupament. Per aquest fet s'utilitzaran recursos adequats per reforçar l'aprenentatge i afavorir la integració i la igualtat.   

A l'hora de fer la programació d'activitats, aquestes hauran de ser flexibles i obertes a modificacions, per permetre l'atenció de totes les necessitats existents a l'aula amb els suficients medis per efectuar el reforç en els petits/es alumnes.


















   
  



Eixos transversals
Els eixos transversals amb els quals es treballarà a les activitats de la jornada són els següents:

Educació per la diversitat: proposant aquestes activitats es vol transmetre uns valors envers la pluralitat i la convivència entre diferents tipus de persones.

Per difondre el missatge de tolerància, es farà servir material amb imatges i fotografies de persones d'arreu del món o amb diverses patologies, material adaptable a nens amb discapacitat o disfuncions múltiples, fer servir un llenguatge integrador tan en l'àmbit de la igualtat de sexes, races, com de les característiques particulars de les persones, etc.
  • Educació per a la convivència: afavorir un model de convivència positiu a través de la resolució de conflictes que puguin sorgir entre els infants, és el centre d'aquest eix transversal.
  • Educació per la salut: fer un reforç de la dieta equilibrada, respectar les rutines establertes a l'escola, mantenir una bona higiene dels infants, material i espai, afavorir un ambient propici a l'equilibri emocional, són elements imprescindibles per afavorir una vida sana dels alumnes.
  • Educació per a la no-discriminació per raó de sexe: l'educador/a ha d'ensenyar als nens i nenes, un llenguatge no discriminatori a través dels contes, explicacions, exemples, etc. Que pugui donar a les activitats. Sempre es farà servir la igualtat de sexes en tots aquells àmbits (material, espais, activitats, jocs...) que tinguin tendència a la desigualtat entre homes i dones.      
  • Educació mediambiental: es farà servir material en desús, productes naturals i, a més a més, es llençaran les deixalles als seus respectius contenidors amb l'objectiu de fer consciència des de ben petits envers el respecte del medi ambient.
  • Educació moral i cívica: les accions socials que els infants han d'interioritzar per poder garantir que en el futur les apliquin de forma natural són aquelles que fomenten el respecte i el civisme: donar les gràcies, no llençar papers al terra, esperar el torn, utilitzar un to de veu adequat a cada situació...


   
  




   Complements

Conte “La llegenda de Sant Jordi”


 
Coca de recapte
 
  
Exemple de disfresses de Sant Jordi
  
  
Roses de paper de cel·lofana


   Escena de la pel·lícula de “Les tres bessones, Sant Jordi i el Drac”
 
 

1 comentario:

  1. Aquesta pàgina m'ha salvat la vida fent una programació!
    Sou molt amables!! Gràciessss

    ResponderEliminar